jueves, 12 de marzo de 2009

TOTHOM ES EDUCABLE


En aquesta classe vem parlar d,un tema que em va semblar molt interesant, es el següent:

SER EDUCABLE REQUEREIX:

CAPACITAT DE COMUNICACIÓ
Qui es educable?
Per què som educables?
Som educables perque som humans, i només son educables els essers humans perque tenen moralitat, i atribueixen significat a l,aprenentatge. Ens cal un esquema, una estructura innata.
Estem predestinatsbilógicament a apendre.

Capacitat d,educar = Educabilitat.

Aprenem i ens eduquem per necessitat (sentir-te orgullós per el que has assolit)

RACIONALITAT
Jerarquica de les necessitats de Maslow visionat desde una piràmide.

Autorealització: Implica moralitat, creativitat, espontanietat, aceptació de fets, resolució de problemes, etc.

Reconeixement: Implica autoreconeixement, confiança, respecte i éxit.

Afiliació: amistat, afecte. Estan relacionades amb el desenvolupament afectiu del individu.

Seguretat: seguretat fisica, de recursos, moral, familiar, de salut, de propietat privada, etc.

Fisiologia: Respiració, alimentació, descans, etc.

Les necessitats mes altas ocupan la nostra atenció quan s,han satisfet les necessitats inferior de la piramide.

CAPACITAT DE CANVI I MODIFICACIÓ DE L,ENTORN
Per què aprenem?

Plasticitat: Neixem humans però no n.hi ha prou, també tenim que arribar a ser-ho.
Fonament: Tenim una base.
Biologic: Distinguir entre essers humans i persones.

ENFOC PSICOANALITIC: Persona com a màscara. La persona expresa mitjançant missatges visuals, tons de veu, llenguatge corporal i verbal.

L,educació te una funció social, crea una màscara. Crea la part politica del individu. Dimensió publica, social, etc.

l,Enric ens ho va resumir en quatre idees:

1- Quan pensem amb l,educant pensem en el perfeccionament, educar implica perfectibilitat. El educador ha de tenir l,objectiu de perfeccionar a l,alumne, de educar-lo de la millor manera possible.

2- L,educació implica un marge de llibertat al individu encara que pot haber-hi instrucció, es a dir s,ha de creure en la llibertat del individu perque l,alumne es senti cómode i tingui llibertat d,expresió. Aixó implica comunicació educador amb educant.

3- El fet d,educar serà obert sobretot al canvi respecte l,entorn, el medi de manera dinàmica i permanent.

4- Autorealització, els essers humans necessitem ser educats.

SISTEMA OBERT SUPERIOR

Teoria Sistemica-cibernetica de l,educació. Definició desglossada:

SISTEMA: el sistema de l,educant es: biologic, ideologic i social. Un sistema es un conjunt d,elements com podrien ser escola, entorn, família, esplais, etc.

Perque sigui un sistema ha de reunir una 1ª condició: Ha d,haber un conjunt d,elements relacionats uns amb altres amb una finalitat determinada.

El sistema cerebral es fundamental i també ho es el sistema social, ha d,haber una interacció dels elements.

OBERT: Allò que s,adapta a l,entorn i que intercanvia informació. Educar es interactuar en base d,informació, rebre i emetre constantment. L,educació es comunicació, si no hi ha obertura no hi ha educació. Un sistema tancat no es educable. La comunicació es imprescindible.

SUPERIOR: Ha d,haber-hi una voluntat de canvi i d,optimització. Tenir consciencia de ser educat, saber per que se sap.
Afegeixo un text que vaig trobar relacionat amb el sistema obert de l,educació.

La educación abierta lleva a hacer efectivo el "principio de complementariedad", según el cual las distintas facetas o aspectos de una realidad no son opuestos sino complementarios.Un ejemplo muy sencillo sería la realidad de las dos piernas: la derecha es distinta de la izquierda, pero no son incompatibles, sino justamente necesarias la una para la otra si han de cumplir con su función de caminar o de correr.

Después de una época de endiosamiento de la razón y del pensamiento científico y técnico, se vuelve la mirada a otras manifestaciones del pensar y el vivir que enriquecen al hombre. En el terreno de las ideas educativas, la actitud abierta lleva a utilizar todos los métodos de investigación pedagógica que razonablemente puedan aportar algún dato positivo al conocimiento de la educación, ya sea la investigación histórica, la experimentación o la tarea especulativa.

La educación abierta rechaza cualquier reduccionismo del concepto del hombre nacido de una visión parcial de esta realidad. Es el caso de los que piensan que el hombre es sólo materia, o química, o un simple animal.

La actitud abierta también ha de luchar contra los pequeños reduccionismos como el de aquellos que atentos a los últimos logros científicos (informática, internet) rechazan todo lo "viejo" y la actitud de aquellos otros que desprecian cualquier innovación. Otros reduccionismo es el de aquellos profesores o padres que, preocupados por la superación de las asignaturas, olvidan el desarrollo de las aptitudes y la promoción de los valores.
Y al contrario, la actitud de preocuparse del desarrollo de la personalidad, olvidándose de adquirir conocimientos.

La educación abierta se desarrolla en tres niveles:

a) El nivel objetivo, con la apertura del hombre a las cosas y a la naturaleza. La actitud positiva será la aceptación de las nuevas tecnologías y el respeto al medio natural.

b) El nivel social, con el aumento de relaciones con los otros hombres para poder convivir y desarrollar eficazmente la personalidad. La actitud adecuada es la colaboración con los otros.

c) El nivel trascendental, con el que el hombre se pregunta por la existencia de alguien que trasciende la realidad habitual y puede establecer relaciones con ese ser superior. La actitud ante la trascendencia es la aceptación.

Para que la educación sea de calidad ha de estar abierta al perfeccionamiento de todos los aspectos de la naturaleza humana, ya sean vitales, intelectuales, morales, estéticos, técnicos y religiosos, para dar respuesta a todas las necesidades del ser humano.


Aquest text ens confirma la importancia del sistema obert que hem de tenir ja que seria imposible l,educació.
l, Enric ens va proposar 2 frases per escollir i reflexionar, son les següents:
A) "La Naturalesa humana es corrupta i ha de ser controlada per les normes socials"
B) "La Naturalesa humana es bona i es corruptada per la societat"
Jo escullo la B, penso que tot esser humà es bo per naturalesa i que la societat transforma els éssers humans en corruptes, depén de molts factors però un d,ells de l,educació. L,home aprèn durant tota la seva vida i moltas cosas las aprèn de la societat, aixi que penso que el home es torna corrupte i això depén de l,educació i de la societat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario